Novljanski mesopust je počeo prvim napovidanjem dovcen i dovican, a nastavljen u nedjelju popodne ženidbom mlade mesopustove, živopisnim prikazom ženidbe. Nakon vele maše preko Place prvi izlaze ‘stari svati’, koji predstavljaju očeve mladenaca. Oko podneva počinju se skupljati svatovi koji su s mladoženjom pošli po “mladu” njezinoj kući. Povorka je potom prošla gradom u centar grada gdje je proveden zakon – odnosno ozakonjen “brak”, a zatim su pošli uobičajenim putem preko luke, do studenca na Melu, gdje se igralo kolo, u koji je ‘mlada’ bacila jabuku. Potom su ponovo došli u grad gdje se ispred kaštela igraalo kolo.

U ženidbi mlade mesopustove sudjelovalo je Mesopustarsko društvo Novi Vinodolski. Igralo se kolo mlade mesopustove, a va Domu kulture održan je pir. Paralelno je održana i ženidba male mlade mesopustove, po istim starinskim mesopusnim običajima, u kojoj su sudjelovali Mali mesopustari, što je garancija da će se tsrinski mesopusni običaji i dalje njegovati i održavati.

Novljanski mesopust je specifičan po svojim običajima. Proglašen je nematerijalnim kulturnim dobrom Republike Hrvatske. Novljanski mesopust započinje tri četvrtka prije Pepelnice., s kojom završava. Sve se događa na Placi, raskrižjima i ulivcama starog dijela grada, studencu na Melu i ušću Ričine.

Glumci su mesopustri, igrači kola, kolovođa i natezač kola, pivači u kolu, sudac – tužilac, odvjetnik, materi i otac mesopusta, sastavljač žitka, sastavljač i čitač nadgrobnog slova, stari svati, sudionici mlade mesopustove, sudionici u pogrebnoj povorci ( gledatelji – publika).

Mesopustri sviraju Gajevu budnicu “još Hrvatska ni propala”, pjevaju svatovske pjesme, epske junačke pjesme i lirske pjesme (ćurumbela), kao i pjesme u duetu, a nošnje su novljanske ženske i muške narodne nošnje, mesopustqarske odore, kostimi u svatovskoj pogrebnoj povorci. (Foto: Velibor Topolovec).