Vinodolski zakon
Dana 6. siječnja 1288. godine u Novom (tada Novon Gradu) na sali knezova krčkih, vinodolskih i modruških donesen je Vinodolski zakon, kojim se uređuju odnosi između knezova Krčkih, kao novih feudalnih gospodara Vinodola, s devet vinodolskih općina.
To je najstariji zakonski tekst na hrvatskom jeziku i najstariji zakonski spomenik slavenskog juga (u slavenskom svijetu starija je samo Ruska pravda). Napisan je glagoljicom.
Predstavnici devet vinodolskih općina: Novog Grada, Ledenic, Bribira, Grižan, Drivenika, Hrilina, Bakra, Crsata i Grobnika, okupljeni u vijeće (ne stariji nego oni za koje se zna da se bole spominahu v zakonih svoih otac i ded ča bihu slišali) dali su zapisati usuglašene odredbe (zakone) i one poznate im iz tradicija običajnog prava u Vinodolu (ke su slišali od svoih stariih), dok Krčki utvrđuju svoju vlast odredbama, koje pod prijetnjom gubitka imovine zabranjuju svaki zbor koji bi se održao bez prisustva kneževog čovjeka (član 57), a u svim globama, kaznama i pogodbama gdn knez ima pravdu (pravo) i punu oblast tako zverhu plemenitih tako zvrhu ludi crikvenih i zvrhu kmeti i zvrhu vsih inih ludi… (član 75). Vinodolski zakon sačinjen je u više izvoda, po jedan za svaki grad Vinodola, a sačuvao se u glagoljskom prijepisu iz prve polovice 16. st., koji potiče iz arhive modruškog ili krbavskog kaptola u Novom. Danas se čuva u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu.
Vinodolski zakon je neiscrpno vrelo podataka o životu ljudi, o organizaciji i dostignutom stupnju društvenog razvoja na području Vinodola i Hrvatske krajem XIII stoljeća. Izuzetna vrijednost dokumenta je i to što je narod na vlastitom jeziku, posredstvom svojih predstavnika popisao svoje pravne običaje.
Naročito su zanimljive odredbe Vinodolskog zakona koje se odnose na kazneno pravo i dokazni postupak – ne poznaje torturu kao sredstvo pribavljanja dokaza, ni božji sud (hvatanje rukom užarenog željeza ili predmeta iz uzavrele vode). Vinodolskim je zakonom normiran kazneni postupak, a glavno dokazno sredstvo postali su svjedoci. Svjedočiti su mogle i žene, ali samo u postupku u kojem su obje strane ženskog roda. Žene su tada, osim prava glasa, dobile i pravo na fizičku zaštitu i zaštitu časti.
Akademik Petar Strčić je Bašćansku ploču i Vinodolski zakon nazivao krsnim listom i domovnicom Hrvata; oba spomenika pisana su hrvatskim jezikom, hrvatskim pismom (hrvatskom ili uglatom glagoljicom), a u oba nalazimo pridjev hrvatski: u Bašćanskoj ploči… hrvatski kralj Zvanimir; u Vinodolskom zakonu (u čl.1) žakan… zove se hrvatski malik a vlaški macarol.